موشک‌های تاروس به اوکراین نخواهد رفت ادعای رسانه صهیونیستی: اکثر مسئولان اسرائیلی موافق توافق مبادله اسرا هستند ترکیه ناو هواپیمابر می‌سازد شلیک ۳۰ موشک به پایگاه میرون اسرائیل توسط حزب الله لبنان + فیلم (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) نتانیاهو از صدور حکم بازداشتش وحشت زده است خودروی یک وزیر صهیونیست واژگون شد + فیلم زلنسکی: حداقل به هفت سامانه دفاع هوایی نیاز داریم حزب الله قادر است الجلیل را محو کند عربستان، اولین مقصد «بلینکن» رسانه عبری: عملیات رفح یک اشتباه است شیخ نعیم قاسم: جنگ باعث بازگشت شهرک نشینان نخواهد شد مخبر: ایران به دنبال روابط برد برد با کشورهاست مخبر: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی راهبرد اساسی ایران است تحولات «غزه»، محور سفر وزیر خارجه ترکیه به ریاض روسیه: تمام رزمایش‌های ناتو را از نزدیک زیر نظر داریم لاپید: همه مقامات مسوول در زمان عملیات طوفان الاقصی باید استعفا دهند تظاهرات هزاران شهرک‌نشین علیه نتانیاهو در تل‌آویو ۲۷ فلسطینی در حمله به منازل فلسطینیان نوار غزه به شهادت رسیدند رسانه عبری: ویدئوی حماس زنده بودن ۲ اسیر در غزه را ثابت کرد حمله ترکیبی حزب‌الله به مقر فرماندهی نظامی صهیونیستی در شمال فلسطین اشغالی
سرخط خبرها

روزنامه گاردین: خروج از افغانستان باعث شرمندگی ابدی انگلیس و آمریکا شد

  • کد خبر: ۱۵۸۲۸۵
  • ۲۲ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۰
روزنامه گاردین: خروج از افغانستان باعث شرمندگی ابدی انگلیس و آمریکا شد
همزمان با سالروز خروج نیروهای نظامی انگلیس و آمریکا از افغانستان روزنامه گاردین این عقب نشینی را تحقیرآمیزترین مسئله در سیاست خارجی واشنگتن و لندن در تاریخ اخیر دانست.

به گزارش شهرآرانیوز؛ روزنامه گاردین همزمان با سالروز خروج نیروهای نظامی انگلیس و آمریکا از افغانستان نوشت: این وضعیت شدیدترین و تحقیرآمیزترین مسئله در سیاست خارجی واشنگتن و لندن در تاریخ اخیر بود.

گاردین همچنین می‌نویسد: سقوط کابل در آگوست ۲۰۲۱ و همراه با آن تخلیه پرشتاب و بی برنامه نیرو‌های آمریکایی و انگلیسی، اتباع خارجی و تعداد محدودی از غیرنظامیان افغان، پایان جنگ ۲۰ ساله غربی‌ها و مداخله در مسئله ملت سازی در افغانستان بود که پس از حادثه ۲۰۰۱ آغاز شده بود.

روزنامه گاردین به عنوان یکی از منتقدین جدی و صریح دولت «تونی بلر» در زمان ورود انگلیس به جنگ‌ در افغانستان، با تحقیرآمیز خواندن سیاست خارجی کشورش در این باره نگاشت: عجیب است که تقریباً با گذشت دو سال، هیچ کسی در هیچ یک از دو دولت مسئولیت این شکست را بر عهده نگرفته است!

این روزنامه همچنین خاطرنشان کرد: دولت بایدن به تازگی گزارشی درباره فروپاشی افغانستان منتشر کرده است که در آن وزرا، مقامات ارشد و رؤسای سازمان‌های اطلاعاتی در هر دو سوی اقیانوس اطلس که خود مسئول چنین وضعیتی هستند وقیحانه از مسئولیت این بدنامی امتناع  کردند و مسئولیت آن را برعهده نگرفتند. حداقل جو بایدن و آنتونی بلینکن، رئیس جمهور و وزیر امور خارجه آمریکا، در دفتر خود حاضر بودند اما مقامات انگلیس بوریس جانسون، وزیر امور خارجه وقت، دومینیک راب، معاون وزیر امور خارجه، طارق احمد و وزیر دایمی وزارت خارجه فیلیپ بارتون، همگی به تعطیلات رفتند!

گاردین گزارش آمریکا را مانند بهانه‌های یک دانش‌آموز برای انجام ندادن تکالیف خواند و نوشت: تدافعی، توجیه‌کننده، بدون عذرخواهی و حتی ستایش از خود. کاملاً واضح است که آنچه که گزارش آن را «اجماع اطلاعاتی و نظامی» در اوایل سال 2021 می‌نامد مبنی بر اینکه ارتش و نیروهای امنیتی افغانستان می‌توانند به طور مؤثر برای دفاع از کشور و پایتخت پس از عقب نشینی متحدان بجنگند، ناامیدکننده و پیش بینی اشتباه بود.

این گزارش اذعان داشت: همچنین واضح است که علیرغم یک فرایند تصمیم‌گیری عمدی، فشرده، دقیق و فراگیر، اقدام بایدن برای خروج از این کشور به دستور دونالد ترامپ، عجولانه و اشتباه بود و به فاجعه منجر شد.

گزارش تصریح می‌کند: مقامات کاخ سفید می‌گویند عبرت‌هایی از آن روزها گرفته‌اند و بیان می‌کنند کشته شدن 10 غیرنظامی در حمله هواپیمای بدون سرنشین پس از بمباران فرودگاه یک خطای غم انگیز ناشی از تهدیدات محیطی پرخطر بوده است و این دیدگاه بایدن را تکرار می‌کند که آمریکا در اجرای بزرگ‌ترین حمل و نقل هوایی غیرنظامیان در تاریخ خود به خوبی عمل کرده است!

به ادعای گزارش گاردین: برای برخی زمانی که جمهوری خواهان درحال بررسی اقدامات بایدن هستند، چنین گزارشی مانند تلاش حزبی برای انداختن تمام قصورات به گردن ترامپ به نظر می‌رسد. معامله‌گر اصلی روند صلح افغانستان را از طریق توافقنامه دوحه 2020 خود که دولت افغانستان را کنار زده بود و متعهد به عقب نشینی سریع نظامی ایالات متحده و آزادی زندانیان در ازای وعده‌های مبهم طالبان، افغانستان را به آینده تحت حکومت طالبان محکوم کرد و توافق تا حدی دستان بایدن را بست.

گاردین گزارش آمریکا را تا حدی در پاسخ به انتقاد شدید کمیته روابط خارجی عوام انگلیس از عملکرد و نحوه خروج نیروهای این کشور از افغانستان می‌داند و بیان می‌کند: «تام توگندات»، رئیس سابق کمیته، رُک و پوست کنده اظهار داشت کاملاً روشن است که وزارت خارجه قبل، در حین و پس از خروج انگلیس از افغانستان به شدت کوتاهی کرده است، بنابراین همانطور که پیش‌تر پیشنهاد کرده‌ایم، هیچ وقت برای استعفای راب دیر نیست.

روزنامه گاردین در پایان نحوه خروج نیروهای نظامی واشنگتن و لندن از افغانستان را به صورت تلویحی خیانت در سیاست خارجی آن‌ها می‌داند و می‌نویسد: بازنگری تحقیقات مهم است، اما کمک چندانی به مردم افغانستان نمی‌کند، با این حال دولت انگلیس چه می‌کند! این کشور کمک‌ها به زنان و دختران افغانستانی را کاهش می‌دهد و همچنان به طرز مفتضحانه‌ای پناهندگان و مهاجران افغان را از کشور اخراج می‌کند. سقوط کابل نشان دهنده یک خیانت بزرگ بود. خیانت ادامه دارد.

منبع: تسنیم

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->